Veelal ligt aan dit onderzoek een vraag ten grondslag over de oorzaak waarom een kind op school tegen de verwachting in presteert. Het onderzoek geeft naast het bepalen van een intelligentieniveau ook meer inzicht in de sterke en zwakke kanten binnen de intelligentie van uw kind. Verder kan een intelligentieonderzoek meer inzicht geven bij de keuze van het vervolgonderwijs, passend bij uw kind. Het kan zijn dat er andere factoren spelen waardoor de resultaten achterblijven. Het onderzoek kan dan worden uitgebreid met een motivatie- en/of leervoorwaardenonderzoek.
Hierbij valt te denken aan dyslexie of dyscalculie, maar ook kan er sprake zijn van aandacht/concentratieproblemen of geheugenproblematiek. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan de ontwikkeling van de executieve functies. Executieve functies zijn het vermogen om te organiseren, te focussen en impulsen onder controle te houden. Verminderde executieve functies leiden tot problemen met doelgericht gedrag en liggen ten grondslag aan onder andere leerstoornissen en aandachtproblematiek. Middels vragenlijsten en testen kunnen de verschillende vaardigheden in kaart worden gebracht en handelingsgerichte adviezen worden gegeven.
Hoogbegaafde kinderen kunnen het moeilijk hebben op school. Doordat ze alles snel begrijpen en onthouden vervelen ze zich. Ook kan er sprake zijn van onvoldoende aansluiting bij leeftijdsgenootjes. Liever niet willen opvallen en problemen met motivatie kunnen leiden tot onderpresteren. Het is belangrijk dat hoogbegaafdheid zo vroeg mogelijk wordt onderkend. Het hoogbegaafdheidsonderzoek bestaat uit een professionele intelligentietest (WISC III), en een selectie uit persoonlijkheids-, motivatie- en creativiteitstests. Deze tests geven een uitgebreid beeld van de capaciteiten en mogelijkheden van uw kind.
Soms is voor de beeldvorming een observatie in de school- of thuisomgeving wenselijk.
De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen houdt in dat een kind een eigen persoonlijkheid ontwikkelt die overeenkomt met verwachtingen en gedragingen in de sociale omgeving. Door te observeren en te oefenen leren sociale regels van hun omgeving. De sociale ontwikkeling gaat over de ontwikkeling van begrip voor anderen en een positieve houding in sociale situaties. De emotionele ontwikkeling gaat over het leren kennen, herkennen en begrijpen van eigen gevoelens en die van anderen en de ontwikkeling van voldoende zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld. Bij sociaal-emotioneel onderzoek valt te denken aan onderzoek naar de aanwezigheid van (faal)angst, onderzoek naar de zelfbeleving van het kind, onderzoek naar de schoolbeleving van het kind of onderzoek bij sociaal-emotionele en/of gedragsproblemen.
Door middel van een uitgebreid onderzoek kan worden vastgesteld of er sprake is van een aandachttekortstoornis (ADHD/ADD). Hierbij wordt gebruik gemaakt van vragenlijsten en testen, die ook door school worden ingevuld.
© 2014 DINK Kinderpsychologie Woerden